De leerlingen in de plusklas wordt geleerd uitdagingen aan te gaan, creatief te denken, hulp te vragen, als je er zelf niet uitkomt en een positieve mindset te ontwikkelen.  Toen de BSO’s nog niet open mochten (en dus de bovenschoolse plusklas niet), kreeg ik de gelegenheid het goede voorbeeld te geven. Om toch een deel van de doelen, waar in de plusklas aan gewerkt wordt, te realiseren lijkt online lesgeven nu de beste optie. Tenslotte was iedereen gewend, dat de leerlingen een ochtend in de week afwezig zijn.

Bij de ICT Helpdesk heb ik om hulp gevraagd. En gelukkig…………..het kan! Dit, ondanks dat alle kinderen op verschillende beveiligde systemen zitten. Nu nog op zoek naar geschikte opdrachten om op deze manier te werken! Dat we zeer binnenkort weer fysiek kunnen starten lijkt me voorlopig uitgesloten! Dit alles vraagt een bijzonder creatief denkvermogen van mij. Kinderen zijn erg betrokken en proberen zelf vanalles te regelen om het mogelijk te maken.

Tijdens de digitale les heb ik aandacht besteed aan Filosofie. Ik start de plusklas altijd met een praatactiviteit. Daarna gaan we aan de slag tijdens met creatief denken. De kinderen bedenken in 10 minuten zoveel mogelijk vragen bij een antwoord. Het maken van werkbladen gaat wat lastig, omdat de kinderen op allerlei diverse systemen werken, dus moeten ze het van mijn gedeelde scherm aflezen. Als laatste gaan de kinderen aan de slag met project. Dit keer is dit het maken van een eigen werkstuk. Tijdens dit werkmoment ben ik beschikbaar om vragen te beantwoorden en te ondersteunen.

Blog geschreven door Els

Om het belang te onderstrepen van het ontmoeten van ontwikkelingsgelijken in een speciale setting en het nut van leren leren, heb ik wat leerlingen gevraagd hierover enige vragen (zo eerlijk mogelijk) te beantwoorden. De vragen die zijn gesteld:

  1. In welke groep zit je?
  2. Hoelang zit je al in de bovenschoolse plusklas van het SWV?
  3. Wat denk je, dat het belang is van het bezoeken van de plusklas? Wat wil de juf jullie leren?
  4. Wat heb je zelf in de loop van de tijd geleerd in de plusklas?
  5. Denk je, dat je wat hebt aan die geleerde kennis en vaardigheden straks op het Voortgezet Onderwijs?
  6. Wat vind je het leukst aan de plusklas?
  7. En wat het minst leuk?
  8. Wil je hier eventueel zelf nog iets aan toevoegen?

Thomas

Ik ben Thomas en zit in groep 7. Het belang is om positief te zijn en niet gelijk opgeven en ze wil dat we goed begrijpen wat er wordt uitgelegd. Ik heb geleerd om niet gelijk op te geven en je werkt veel samen en we kunnen dan discussiëren en dan kunnen we goed er uitkomen. Je hebt het nodig voor het V.O. omdat je dan meer begrijpt en dat je weet hoe je goed moet samenwerken. Ik vind het leukst om met kinderen samen te werken en ik weet eigenlijk niet wat ik niet leuk vindt. Het is fijn dat de juf je veel dingen leert, andere dingen dan op school.

Nick

Ik zit in groep 8 en nu 2 jaar ongeveer in de plusklas. De juf leert ons nieuwe dingen i.p.v. de hele tijd dingen die wij al weten. Ik leer ook om vragen te stellen en mijn werk te plannen. Een goed werkstuk maken, samenwerken, om hulp vragen.
Plannen, vragen stellen en samenwerken heb je ook nodig op het voortgezet onderwijs
Het leukste vind ik nieuwe dingen leren en werkstukken maken. Het minst leuke is dat ik er naartoe moet fietsen (verder weg dan mijn eigen school). Ik wil nog toevoegen dat ik de plusklas heel erg leuk vind en dat ik het erg jammer vind dat ik er volgend jaar mee moet stoppen.

Twan

Ik zit in groep 8. In groep 5 ging ik voor het eerst naar de bovenschoolse plusklas. In de plusklas kon ik mezelf zijn en heb ik veel geleerd, zoals samen werken en moeilijke vraagstukken oplossen. In het begin was ik geneigd om snel op te geven als iets niet lukte. Bij de plusklas heb ik geleerd om niet op te geven maar aar andere een andere oplossing te zoeken. Zo leerde ik meer een growth-mindset te hebben. Daarnaast denk ik dat je wel wat voorkennis hebt door de plusklas. Dat maakt het misschien wat makkelijker op het voortgezet onderwijs. Het leukst aan de plusklas vind ik dat je allemaal moeilijke dingen moet doen en dat je nieuwe vrienden maakt. Ik heb niks wat ik niet leuk vind aan de plusklas.

Floor

Ik zit in groep 8. Ik zit nu 2 jaar op de plusklas. De juf wil ons vooral leren dat je op verschillende manieren tot een antwoord kan komen. De weg erheen is belangrijker dan het antwoord.
Ikzelf heb geleerd om niet te snel tevreden te zijn met een antwoord, maar verschillende manieren en dingen te proberen. Ik heb ook geleerd over Growie en Fixie.
Op de middelbare school denk ik dat ik iets heb aan de plusklas omdat je daar ook niet altijd snel op een antwoord komt.
Ik vind alles leuk aan de plusklas. Ga elke week met veel plezier en vind het jammer dat ik er de laatste tijd vanwege de lockdown niet heb kunnen zijn.

Donnee

Ik zit in groep 8. Ik zit nu één jaar in de bovenschoolse plusklas van het SWV. Uitdagingen aangaan, en de moeilijke weg pakken i.p.v. de makkelijke weg. Zoals wat ik denk dat de juf ons wilde leren heb ik geleerd om vaker de moeilijke weg te pakken. Ja, want het is altijd handig om extra kennis en vaardigheden te hebben. Ik vind het het leukst dat je allemaal verschillende uitdagingen krijgt die je niet verwacht, en het samenwerken vind ik heel leuk.

Mees

Ik zit in groep 7. Dit is mijn derde jaar in de plusklas.
Het is nodig dat de plusklas bestaat omdat er kinderen zoals ik beter op onze plek zitten dan op een gewone school. En ik denk dat de juf ons wil leren om beter te worden in samenwerken en als het niet lukt andere oplossingen te bedenken.
Ik heb geleerd beter samen te werken en dat er (bijna) altijd een andere oplossing is.
Ik denk dat ik er veel aan ga hebben in het voortgezet onderwijs en dat ik zo beter werk later ga krijgen. Het leukste aan de plusklas vind ik dat je andere dingen leert dan op school en je leert meer mensen kennen. En ik kan niet zo snel iets bedenken wat ik niet leuk vind.